Małe dzieci dopiero poznają świat, uczą się podstawowych umiejętności, nawiązują znajomości. Czasem idzie im to lepiej, a czasem gorzej. Wiele zależy od tego czy dziecko jest ekstrawertyczne i chętne do zabawy, czy raczej woli spędzać samotnie czas przy czytaniu bajek. Każdy maluch dochodzi do pewnych rzeczy w swoim tempie i nie należy go poganiać.

Spotkania z trenerem od umiejętności społecznych

umiejętności społeczne - trening Problem jest dopiero wtedy, kiedy dziecko faktycznie sobie kompletnie z czymś nie radzi. Może mieć napady gniewu, nie umieć rozmawiać z rówieśnikami, czy mieć problemy z pamięcią i koncentracją. Niektóre z tych kłopotów mogą mieć charakter przemijający – dziecko adaptuje się do nowego otoczenia, czy po prostu potrzebuje nieco więcej czasu na nauczenie się nowego wierszyka. Jeśli problem nie znika, to dziecku musi pomóc profesjonalista. Może to być przedszkolny pedagog, psycholog, czy najlepszy trener umiejętności społecznych. Wszystko zależy od tego z czym boryka się maluch. Spotkania zwykle odbywają się w przyjaznej przestrzeni, czyli w Sali zabaw w przedszkolu, czasem trener może przyjechać do domu rodziców, by zobaczyć jak dziecko zachowuje się w swoim ,,naturalnym” otoczeniu. Spotkania muszą być organizowane przynajmniej raz na tydzień, tak by utrzymać ciągłość warsztatów.

trening umiejętności społecznych Po każdym spotkaniu warto zadać też dziecku ćwiczenia do domu, które ma wykonywać przez pozostałe dni. Warto też porozmawiać z rodzicami, by uczulić ich na pewne zachowania i nauczyć jak mogą pomóc dziecku w przezwyciężeniu trudności. Czego może dotyczyć kurs? Na pewno wiele maluchów ma problemy z funkcjami poznawczymi. Nie umie zapamiętać krótkiego tekstu, nie umie dopasować do siebie klocków o tym samym kształcie, czy też niewyraźnie mówi. Czasem poza spotkaniem z trenerem będą niezbędne też konsultacje z logopedą, czy psychiatrą. Zwykle warsztaty kończą się wtedy kiedy problem dziecka znika – umie on wymawiać wszelkie trudne literki, rozpoznaje kształty i kolory, czy też nie ma problemów z pamięcią. Stałego wsparcia będą jednak wymagały dzieci np. z autyzmem, czy z upośledzeniem umysłowym, bo ich stan może się poprawić, ale bez wsparcia postępy mogą się cofać.

Z pomocą trenera czy psychologa każde dziecko z problemami może wyjść na prostą. Ważne jest także wsparcie rodziców, rodzeństwa, czy też jego własna chęć do działania. Ciekawie prowadzone zajęcia na pewno się spodobają maluchowi i sprawią, że będzie miał lepszy start w przyszłości. Opiekunowie powinni zatem bacznie obserwować swoje pociechy oraz reagować jeśli wystąpią jakieś problemy.